
05 Lut Intensywny Kurs Art. Gestalt Therapy w pracy z dziećmi i młodzieżą
Autorski cykl warsztatów, prowadzony przez Jona Blenda. Kurs praktycznych umiejętności pracy z dzieckiem zainteresuje zarówno tych, którzy stosują podejście Gestalt, jak też tych, którzy chcą odkryć własną relację z wewnętrzną kreatywnością i spontanicznością. Skierowany jest do psychoterapeutów, psychologów, doradców i trenerów pracujących z dziećmi w szkołach, szpitalach i innych miejscach.
KURS
Kurs czerpie inspirację z pionierskiej pracy terapeutki Gestalt Violet Oaklander (www.vsof.org). Stanowi okazję do rozwijania umiejętności i technik angażujących dziecko w terapeutyczny dialog poprzez używanie środków artystycznych. Dla wielu dzieci łatwiejsze jest wyrażanie swoich emocji poprzez obrazy, metafory, a nie przez słowa. Używają swoich umiejętności kontaktowania się (zmysły, ciało, uczucia i intelekt) jako narzędzi budowania relacji/więzi. Młodzi ludzie przeżywający trudności często mają niejasny/niejednoznaczny obraz siebie. Tworzenie dobrych, satysfakcjonujących kontaktów z nauczycielami, rodzicami, rówieśnikami i samym sobą może być dla nich problematyczne i stanowić przyczynę wielu zmagań. W konsekwencji ograniczają zdrową ekspresję swoich emocji.
Terapia Gestalt przez Sztukę umieszcza relację między terapeutą a dzieckiem w centrum terapeutycznego procesu. Ułatwia odkrywanie emocjonalnych blokad, umożliwiając dziecku odzyskanie kontaktu z własnymi emocjami, ciałem, naturalną zdolnością radzenia sobie w życiu.
METODY
Kurs składa się z trzech części warsztatowych, łączących wykład teoretyczny z elementami demonstracji,eksperymentów i dyskusji. Pracując jako grupa, w parach i w małych grupach uczestnicy odkrywają terapeutyczny potencjał następujących technik i podejść w pracy z dziećmi i młodzieżą:
- rysowanie/malowanie
- praca z gliną
- tworzenie muzyki
- gry terapeutyczne
- ustrukturalizowane ćwiczenia
- Sand Tray
- somatic experiences
- teoria przywiązania
- teoria wczesnych wzorców ruchów rozwojowych
- inne
CELE
Po ukończeniu kursu uczestnicy będą w stanie:
- wdrożyć techniki artystyczne do tworzenia eksperymentów Gestalt,
- odkrywać obrazy, metafory, ruch oraz gry/zabawy,
- rozumieć jak w dzieciństwie wyłania się i rozwija Ja,
- angażować dzieci do odkrywania problematycznych myśli i uczuć.
- pracować z dziećmi przeżywającymi skutki traumy
Jon Blend MA Dip Child CQSW – prowadzący kurs, www.gacp.co.uk
Trzecia część kursu, warsztat pracy z traumą i wstydem odbędzie się w czerwcu – więcej informacji