27 Cze Drugi etap Szkoły Psychoterapeutów ITEG
Drugi etap Szkoły Psychoterapeutów ITEG, Kurs Zaawansowany Umiejętności Kliniczne to dopełnienie edukacji psychoterapeutycznej po dwuletnim Kursie Podstawowymi. Stanowi kontynuację szkolenia całościowego , jednocześnie zawiera ewaluację rozwoju adepta.
Kwalifikacja jakiej dokonujemy , składa się z podsumowania dotychczasowych efektów nauczania- podsumowanie wyników ewaluacji i oceny adepta (egzaminu teoretycznego i nagrania video fragmentu sesji z kolegą z grupy ), ewaluacji zajęć praktyki terapeutycznej i eseju auto-refleksyjnego ,dokonywanej przez zespół trenerów oraz z rozmowy prowadzonej z adeptem przez dwóch trenerów, na temat jego osobistej oceny własnego potencjału i osiągnięć.
Możliwe jest tez aplikowanie osób, które ukończyły porównywalną ścieżkę w innym ośrodku szkolącym. Wtedy harmonogram ewentualnego wyrównywania różnic programowych ustalany jest indywidualnie. Kwalifikacja następuje na podstawie dokumentów poświadczających zrealizowany dotąd program szkolenia( indeks/karta zaliczeń, zaświadczenie o zrealizowanych godzinach i tematyce zajęć, zaświadczenie o godzinach superwizji) oraz na podstawie rozmowy z Komisją Kwalifikacyjną na żywo.
Drugi etap Szkoły Psychoterapeutów ITEG
Program 4 letniej Szkoły Psychoterapeutów ITEG stanowi całość, oparta o naszą filozofię nauczania i etykę. Oparty został o standardy treningowe i standardy kompetencji psychoterapeuty EAGT oraz aktualizację polskiego prawa. Współpracujemy z Grupą Roboczą ds. Ustawy, poprzez aktywność w PFP. Jako ośrodek ubiegamy się o akredytację w EAGT. Przestrzegamy kodeksu etycznego tej organizacji oraz kodeksu Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Gestalt.
Jesteśmy też członkiem organizacyjnym IAAGT- INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR THE ADVANCEMENT OF GESTALT THERAPY
Oraz członkiem organizacyjnym Polskiej Federacji Psychoterapii
Kurs Zaawansowany to 20 zjazdów od czwartku do niedzieli lub od piątku do niedzieli. Intensywne szkolenie umiejętności klinicznych, 150 godzin superwizji. Wsparcie procesu szkolenia stanowi wymagana przez nas psychoterapia indywidualna i uczestnictwo w grupowych doświadczeniach terapeutycznych.
Kolejna , 6 edycja drugiego etapu Szkoły Psychoterapeutów ITEG rozpocznie się w styczniu 2025 roku. Trwa kwalifikacja . * więcej informacji
O metodzie
Podejście terapii Gestalt do procesu terapeutycznego stanowi spójną koncepcję , określającą funkcjonowanie człowieka . Narodziny terapii Gestalt datuje się na publikację książki „Terapia Gestalt. Excitement and Growth in the Human Personality” F. Perlsa, R. Hefferline’a i P. Goodmana w 1951 roku.
Została ona przetłumaczona na język polski przez zespół tłumaczy, którego znaczącą część stanowili trenerzy pracujący i współpracujący z ITEG.
Terapia Gestalt opiera się na holistycznym założeniu, że istota ludzka odzwierciedla nierozerwalną jedność swoich cielesnych, umysłowych, psychicznych i społecznych aspektów oraz, że każda jednostka jest nierozerwalnie spleciona ze swoim środowiskiem( interpersonalnym, ekologicznym, fizycznym). Terapia Gestalt łączy inspiracje teorią psychoanalityczną (Freud, Reich, Rank), teorią Psychologii Postaci i teorią pola (Wertheimer, von Ehrenfels, Koffka, Lewin, Zeigarnik, Goldstein i Gelb), perspektywą holistyczną (Smuts), filozoficzną (Tillich, Friedlaender, Buber), fenomenologiczną , buddyzmu zen i psychodramatyki (Moreno) we własna oryginalną teorię. Pierwotnie miała być nazywana „terapią koncentracji”. Nie bez wpływu na rozwój Terapii Gestalt pozostawały ówczesne nurty psychologiczne, będące po przeciwnej niż psychoanaliza stronie. Jeden z autorów bazowego podręcznika, Ralph Hefferline, był psychologiem, wykładowcą uniwersyteckim, naukowo zajmującym się behawioryzmem, teorią Skinnera.
W terapii Gestalt nacisk położony jest na proces kontaktowania się i wycofywania się osoby z kontaktu ze swoim środowiskiem ludzkim i ekologicznym, a także na świadomość tego procesu. Terapia Gestalt zakłada, że zaburzenia psychiczne osoby wynikają z jej potrzeb, życzeń, emocji i fiksacji psychicznych, których nie jest ona świadoma i które nie zostały uświadomione jako cel kontaktu. W relacji psychoterapeuta-pacjent zaburzenia świadomości i percepcji osoby, zdolności kontaktowych, sposobów działania i integracji doświadczeń w tu i teraz są odkrywane i przepracowywane. Relacja terapeutyczna jest procesem dialogicznym. Własne niepokojące doświadczenia pacjenta (np. blokady, fiksacje, ślepe punkty i oddzielone aspekty osobowości) są uświadamiane za pomocą natychmiastowych reakcji terapeuty. Jest to wspólny wysiłek, a zarówno terapeuta, jak i pacjent są zaangażowani w rezonans emocjonalny, refleksję i procesy przepracowywania. To spotkanie jest skoncentrowane na teraźniejszości. Zasada tu i teraz terapii Gestalt podkreśla fenomenologiczną orientację naszych interwencji psychoterapeutycznych. Relacyjne bloki przeszłości zostaną odtworzone w teraźniejszości, w terapeutycznej relacji tu i teraz, w celu ponownego posiadania wcześniej nieudanej intencjonalności kontaktu. Dlatego zasada tu i teraz jest w rzeczywistości skupiona na przejściu między teraz a potem, na rozmyślności, która jest implikowana w teraźniejszości.
Terapia Gestalt ma charakter empiryczny, eksperymentalny i egzystencjalny,” konceptualizacja procesu terapeutycznego oparta jest o dialog i teorię pola, rozumianą jako odniesienie do aktualnej *sytuacji pacjenta/klienta”( przyp.E.C.Ł). Jakakolwiek liczba interwencji czerpiących z tych trzech zasad jest zgodna z naszą teorią. Świadomość doznaniowa, czyli świadomość posiadająca odpowiednie emocje, a także świadome podejmowanie działań, które wcześniej były nie do pomyślenia, dają rodzaj uzdrawiającej mocy, która przewyższa zwykłe poznawcze zrozumienie. Eksperyment terapeutyczny odgrywa znaczącą rolę, gdyż unikalny sposób, w jaki ktoś tworzy własny eksperyment w kontekście terapeutycznym, pozwala na wyciąganie wniosków na temat zaburzeń jego funkcji kontaktowych i percepcyjnych. Styl interwencji koncentruje się na poprawie zdolności pacjenta do nawiązywania i wycofywania się z kontaktu. Techniki stosowane przez terapeutę różnią się w zależności od jego osobowości, a także osobowości pacjenta i preferowanego przez niego sposobu doświadczania. Pracujemy z bogatą paletą interwencji, obejmującą techniki twórcze, wykorzystanie środków artystycznych,
Ogólnie rzecz biorąc, terapia Gestalt rozwinęła się w Stanach Zjednoczonych w stylu zachodniego wybrzeża (silnie zorientowanego na psychologię humanistyczną) i stylu wschodniego wybrzeża (z silną orientacją kliniczną). Wpływ dynamicznego ruchu grupowego zmienił wczesne formy Terapii Gestalt jako metody terapii indywidualnej lub terapii indywidualnej w grupie. Terapia Gestalt powróciła do Europy w latach 60-tych, sprowadzona przez „pionierów” ze Stanów Zjednoczonych i uczniów pierwszych terapeutów Gestalt. Jako metoda psychoterapeutyczna ma zastosowanie w przypadku *osób indywidualnych, par, rodzin, grup i organizacji. Jest również skutecznie wykorzystywana w superwizji i rozwoju organizacyjnym, a także w edukacji.
Literatura na temat terapii Gestalt obejmuje obecnie tysiące książek i artykułów. Do najważniejszych czasopism należą: w języku angielskim „Gestalt Review” (od 1997 r.); „The Gestalt Journal” (od 1978 r.), „British Gestalt Journal” (od 1991 r.), „Australian Gestalt Journal” (od 1997 r.), „Studies in Gestalt Therapy” (od 1992 r.). W języku włoskim „Quaderni di Gestalt” (od 1985 r.). W języku niemieckim „Gestalttherapie” (od 1987 r.). W języku francuskim „Le Cahiers de Gestalt Therapie” (od 1996 r.) i „Gestalt” (od 1990 r.). W języku hiszpańskim „Figura/Fondo” (od 1997 r.). W Europie terapię Gestalt reprezentuje od 1985 roku Europejskie Stowarzyszenie Terapii Gestalt.
(tłumaczenie i opracowanie na podstawie tekstu M.Spagnuolo Lobb i Nancy Amendt-Lyon ze strony EAGT )
*sytuacja jest dynamiczną całością tworzoną przez interakcje pomiędzy czynnikami wynikającymi z subiektywnego, fenomenologicznego doświadczenia i postrzegania świata (środowiska) oraz odczuwania i rozumienia siebie ( za G.Wollants ” Gestalt Therapy. Therapy of the situation”)przyp. E.C.Ł
*psychoterapia w podejściu Gestalt ma zastosowanie do leczenia zaburzeń psychicznych, problemów egzystencjalnych, profilaktyki i odporności psychicznej, etc. przyp. E.C.Ł